Family MamaD

Family MamaD

Teman Setia mamaD

Note dr mamaD :

NOTE FROM mamaD :-

layari :- http://www.facebook.com/muslimahbijak.collections
dan jangan lupa bagi yang sedang cari2 kereta tuuu..leh lawati

~Dear Customers, please refer to our size chart before choosing the size for your T-shirt Muslimah.Thank you.

~Kepada pelanggan yang dihormati. Mohon rujuk carta ukuran T-shirt Muslimah sebelum membuat pilihan saiz. Terima kasih.

~Dear customers.To avoid confusion, we already taken out details for no stock T-Shirt Muslimah.

~Kepada pelanggan yang dihormati. Untuk mengelakkan kekeliruan, pihak kami telah mengeluarkan details bagi T-Shirt Muslimah yang telah kehabisan stok. Harap maklum.

~Dear Customers.Please take note that all sales is subject to stock availability.Muslimahbijak.com do not keeps all the designs and sizes at all time. We suggest that you check the design/size availability by clicking the link below the slide show.Thank you.

Monday, March 7, 2011

DILEMA Anak KidaL..KELEBIHAN DAN KEKURANGAN


KELEBIHAN DAN KELEMAHAN ANAK KIDAL..


>>Muhammad Danish Zharfan Bin Rahman<<

satu2nya HERO kesayangan mama papa.. :)
(Sekarang dah darjah 1 daaaa...dah besarrr..tp ttp MANJA yang amat.. sorang la katakan..)
Dialah Bukti cinta kami..permata hati kami..Segala2nya hanya untuk Danish...

Segala-galanya sempurna baginye..Alhamdulillah.
syukur dengan pemberian Allah, Danish kepada kami....
Tiada lagi harta yang terbaik selain dari Danish...

Dilema kami... ialah KIDAL
tah mana dtgnye.. KIDAL ni yg diperolehi oleh Danish ni..uuhuhuhuu..
Kami suami isteri tidak la kidal..
dan cara kami ajar pun...tak ajar pun guna tangan kiri..
Tapi tu laaa..nak dijadikan cerita kan...

Ada terbaca artikal ttg anak kidal ni..


"Mengapa individu kidal sering dilabel sebagai kelam kabut? Mungkin ramai tidak sedar, mereka sebenarnya menghadapi masalah menggunakan peralatan yang sememangnya direka untuk kegunaan tangan kanan.

“Contohnya gunting. Jika individu kidal menggunting kertas, kertas berkenaan keronyok dan guntingannya mungkin tidak sebaik menggunakan tangan kanan. Ini kerana mata pisau gunting itu diletakkan untuk kegunaan tangan kanan. Jika dipegang dengan tangan kiri, mata pisau akan terbalik dan kita tidak dapat melihat garisan yang hendak dipotong.
(ini adalah masalah utama Danish skrg..kat sek payah utk mgunting2 kertas2 ni..
kekadang sedih jugak,bila dpt tau komplen2 dr cikgu ni...tp takpee..aku percaya!! byk kelebihan dr keburukannya bila kita tau masalah anak yg kita sayang dari awal kan..so,aku akan cuba kawal dan atasi setiap masalahnya..tp ape yang aku harapkan..cikgu pun kena la bg masa dan latihan yg lbh sikit ..bg anak2 kidal ni..uuhuhuhuuu..sbb bab2 kerja sekolah ni,walaupun mereka pintar sekali pun..ttp ada yg akan lambat sdikit..misalnya,bab2 menggunting..dan kekadang tulisa tu comot sikit...SO,PERLUKAN KESABARAN..INSYAALLAH,ia akan jadi yg terbaik satu hari nnti..aminn)

“Individu kidal juga biasanya ada masalah apabila menulis. Bukan saja kertas, malah tangan juga menjadi comot kerana apabila menulis, tangan individu kidal terkena pada tulisan.
(tulisan comot...dulu mmg comot giler..tp skrg,boleh laaaa..uuhuhu)

“Malah, pandangan terhadap apa yang ditulis juga terhalang oleh tangan. Masalah ini tidak dihadapi individu kanan kerana kita menulis dari kiri ke kanan dan tangan tidak terkena pada tulisan,”
(betul laaaaa....)

Antara masalah lain yang dihadapi ialah apabila:
Menyuap makanan ke mulut.. tangan kiri kalau tak ditegurrr!! lbh kerap pakai sudu
Menggunakan pengasah pensil (kerana kedudukan mata pisau)
Membuka pintu khususnya jika tombol pintu berbentuk tangkai
Menggunakan alat pembuka tin dan botol
Menggunakan pembaris
Garpu yang ada mata pisau (garpu kecil biasanya digunakan untuk sajian manisan)
Pisau kek (jenis lama yang ada pemotong pada belah kiri)

* Buat masa ni...mama tgk bab mengale,tulisan, menggaris,melukis...mmg belum boleh di anggap kemas lagi.. still comot..uuhuh..tp ahamdulillah..dari hari ke hari,nampak dah perubahan keciknye tuu... kena banyak sabarrrr,sbgai ibu bapa...*

"Memang ada banyak masalah lain, tetapi kami belajar untuk lebih banyak menggunakan tangan kanan dan peralatan yang kebanyakannya direka bagi kegunaan individu kanan. Ketika proses pembelajaran dan penyesuaian inilah individu kidal biasanya dianggap kelam kabut.

“Kajian menunjukkan sesetengah individu kidal ada masalah disleksia (menulis huruf terbalik). Boleh dikatakan semua individu kidal boleh menulis secara terbalik — bukan saja huruf pada arah yang salah, tetapi perkataan ditulis dari belakang. Ia dipanggil tulisan cermin kerana jika dilihat dari dalam cermin, perkataan ditulis kelihatan normal,”.

Walaupun menghadapi beberapa masalah, individu kidal sebenarnya ada kelebihan apabila mereka terpaksa menggunakan tangan dalam banyak pekerjaan seharian. Malah, secara umumnya individu kidal ada kemahiran dan kecenderungan lebih tinggi dalam seni dan bahasa.
Tapi diluar itu, ternyata memang kita harus mengakui bahwa orang bertangan kidal umumnya mempunyai tingkat intelejensia lebih tinggi dari yang bertangan kanan.

Danish menyelesaikan masalah matematiknyeee...

Antara kelebihan yang mama nampak pada anak mama ni kan..mungkin org lain tak tau...:)
- Danish ni bab2 pengetahuan luar..mmg terer...
( cthnya, nama2 pemain bola sepak (semua yg berkaitan ttg Bola), dari pasukan mana.. menang ke.kalah ke..semua dia ambil tahu..)
( jenis2 kereta... kekadang tu no plat kereta pun semua dia ingat sape punya..uuhuhuhuuu..pelik...)
(surf2 intenet ni..mmg tak yah ajar..mmg terer laaa,nak bukak ape pun..)



Definisi

Kidal bermaksud individu yang lebih cenderung menggunakan tangan kiri untuk. melakukan berbagai tugasan. 10 peratus dari 6.7 billion populasi di dunia ini adalah manusia yang kidal ( lefthanded ). Hubungan kidal dengan otak Secara amnya kidal juga bermaksud lebih menguasai otak di sebelah kanan. Ini adalah kerana otak kita berfungsi secara menyongsang iaitu otak sebelah kiri menguasai bahagian tubuh badan yg. di sebelah kanan dan otak sebelah kanan pula menguasai bahagian tubuh badan yg. di sebelah kiri. Otak sebelah kiri (cenderung menggunakan tangan kanan) menguasai kawalan pertuturan, bahasa, tulisan, lojik, matematik dan sains. Otak sebelah kanan (cenderung menggunakan tangan kiri) menguasai kawalan muzik, seni, kreativiti, tanggapan, emosi dan kebijaksanaan.Dengan penguasaan otak ini adalah dikatakan individu kidal lebih bijak dari segi kreativiti dan seni berbanding mereka yg. menggunakan tangan kanan.

brainorg

Hubungan kidal dengan otak

Secara amnya kidal juga bermaksud lebih menguasai otak di sebelah kanan. Ini adalah kerana otak kita berfungsi secara menyongsang iaitu otak sebelah kiri menguasai bahagian tubuh badan yg. di sebelah kanan dan otak sebelah kanan pula menguasai bahagian tubuh badan yg. di sebelah kiri.

Otak sebelah kiri (cenderung menggunakan tangan kanan) menguasai kawalan pertuturan, bahasa, tulisan, lojik, matematik dan sains.

Otak sebelah kanan (cenderung menggunakan tangan kiri) menguasai kawalan muzik, seni, kreativiti, tanggapan, emosi dan kebijaksanaan.Dengan penguasaan otak ini adalah dikatakan individu kidal lebih bijak dari segi kreativiti dan seni berbanding mereka yg. menggunakan tangan kanan.

Fakta menarik

1. Individu kidal cenderung merasa cemas ataupun malu dengan apa yang ingin dilakukan atau dikatakan.

Kajian dari Abertay University Skotlandia menemukan bahwa orang kidal cenderung lebih setuju dengan pernyataan seperti : “Saya khautir membuat kesalahan.” Mereka yang kidal juga sepakat dengan penyataan : “Kritik atau omelan membuat saya sedikit sakit hati.”. Dr Lynn Wright, yang menjalan kajian tersebut di Dundee, Skotlandia, percaya fenomena ini disebabkan adanya perbezaan bahagian otak antara orang kidal dan orang tangan kanan.

“Orang kidal cenderung lebih bimbang, sedangkan mereka yang memakai tangan kanan cenderung sedikit bergerak cepat. Pada orang kidal, bagian otak kanannya lebih dominan, dan inilah bagian yang sepertinya mengendalikan aspek negatif dari emosi. Mereka yang lebih banyak memakai tangan kanan, bagian otak kirinya lebih dominan,” jelas Lynn

TOKOH-TOKOH KIDAL


1. Presiden Amerika Syarikat

I. James A. Garfield (1831-1881) 20th

II. Herbert Hoover (1874-1964) 31st

III. Harry S. Truman (1884-1972) 33rd

IV. Gerald Ford (1913- ) 38th

V. Ronald Reagan (1911 – ) 40th

VI. George H.W. Bush (1924- ) 41st

VII. Bill Clinton (1946- ) 42nd

VIII. Barrack Obama 44th

2. Tokoh ternama

v Aristotle (Ahli falsafah)

v Mahatma Gandhi (tokoh keamanan),

v Isaac Newton (saintis)

v Albert Einstein (saintis)

v Henry Ford Jr., (automobil)
ALBERT EINSTEIN

Ramai lagi tokoh kidal yang terkenal.klik kat sini


KELEBIHAN DAN KEKURANGAN

1. Kesukaran bagi individu kidal:

Menulis didalam buku tebal (diari, buku laporan,dll ) akan menyukarkan individu kidal semasa menulis di bahagian kiri mukasurat kanan buku.Tulisan yang bermula dari kiri ke kanan juga merupakan salah satu faktor individu kidal menulis dengan gaya/cara yang unik sedikit.

Penggunaan peralatan lain tangan kanan; Gunting, senjata api (machine gun, alatan memanah, dll ), komputer (tetikus), peralatan dapur, dan lain-lain.


Kerusi meja (kerusi kuliah) ; Penggunaan meja kerusi meja di dalam kelas dicipta khusus untuk orang tangan kanan. Maka, individu yang kidal perlu mengiringkan sedikit badan sewaktu menulis agar tangan kidal dapat memanfaatkan setiap ruang meja yang ada.

Juga payah nak main badminton..uuhuhuhu.. tapi,tgk ni sape...kidal tuuu..hehheee

Individu kidal dipercayai mempunyai kelemahan dalam aspek:

* Pengurusan
* Kesihatan
* Pendidikan
* Kerjarumah/surirumah
* Pelajar

2. Kelebihan bagi individu kidal:

Tulisan Arab:

Menulis dalam tulisan jawi/arab lebih senang berbanding tulisan biasa.

Kreativiti:

· Individu kidal menggunakan otak sebelah kanan yang menguasai kawalan muzik, seni, kreativiti, tanggapan, emosi dan kebijaksanaan.

Kamera :

· Bentuk kamera SLR yang memerlukan kedua-dua belah tangan sedikit menyenangkan individu kidal. Tangan kidal/kiri akan digunakan untuk memegang lensa dan menyokong berat kamera tersebut. Oleh itu, mereka lebih cepat mengubah fokus kamera dan kamera dapat disokong dengan mudah.


“Adaptability:

· Because their world is dominated by right-handed products, lefties are much more easily adaptable to right-handed tools and utensils than righties are to left-handed products. This can be helpful if a lefty breaks his dominant arm and is temporarily unable to use it.”

Peperangan :

· Sewaktu peperangan zaman lampau,apabila dua individu bertemu,mereka akan saling memegang tangan kanan antara satu sama lain. Ini akan menunjukkan mereka tidak membawa senjata. Individu kidal sahaja yang dapat mengambil kesempatan memegang pedang di belakangnya.

· Kebanyakan pahlawan kidal terpaksa berlatih pedang dengan pahlawan tangan kanan. Oleh itu, mereka bersedia bertempur dengan pahlawan tangan kanan manakala majoriti pahlawan tangan kanan tiada persediaan menentang pahlawan kidal.

Individu kidal dipercayai mempunyai kelebihan dalam aspek:

a) Teknologi Maklumat

Bill Gates

b) Seni ( suara, lukis, pertahanan diri/peperangan )

Saidina Umar Al-Khattab

Julius Caesar,

Alexander the Great,

Napoleon Bonaparte dan Isterinya,

Leonardo Da Vinci

c) Musik dan hiburan

Michelangelo Buonaroti,

Beethoven

Selebriti

Oprah Winfrey

Amitabh Bachchan

Tom Cruise

Charlie Chaplin

Nicole Kidman

Marilyn Monroe

Angelina Jolie

Keanu Reeves

Sylvester Stallone

Asmawi bin Ani( Mawi )

Man Kidal

d) Sukan

Pelé -Edson Arantes do Nascimento (Bolasepak)

Diego Armando Maradona (Bolasepak)

Lieonel Messi (Bolasepak)

Rafael Nadal (Tenis)

John McEnro (Tenis)

Lin Dan (Badminton)

kiri tuuuuuuuuuu..hehehee

Valentino Rossi (Lumba motosikal)

Rumusan

1. Secara kasarnya sekitar 10-15% drp. penduduk dunia adalah kidal.

2. Orang kidal tidak semestinya mempunyai kedua ibubapa yg. juga kidal.

3. Menurut kajian tidak ada sesiapapun yg. dpt. mendefinasikan mengapa sesetengah individu itu dilahirkan kidal. Tidak ada gen yg. mengaitkan orang kidal dpt. dikenalpasti, tetapi ianya mempunyai kaitan didalam sesebuah keluarga.

4. Leonardo da Vinci menulis kesemua data peribadinya dari kanan ke kiri (seperti penulisan jawi) sehinggakan sesiapa yg. ingin membacanya terpaksa menggunakan cermin utk. menterjemahkan mesej-mesejnya.

5. Hari istimewa utk. orang kidal adalah Hari Kidal Sedunia yg. disambut pada 13 Ogos setiap tahun.(ni budaya orang barat-tak perlu ikut..huhu)

6. Lebih ramai lelaki yang kidal berbanding perempuan

7. Individu Kidal, Individu Elastik

Disebabkan individu kidal terpaksa menggunakan pelbagai barangan untuk orang biasa (tangan kanan), mereka terpaksa menyesuaikan diri dalam semua keadaan agar dapat menggunakan sesuatu kemudahan seperti orang bertangan kanan. Akhirnya, mereka dapat menyesuaikan diri dalam semua kerja walaupun dengan gaya kerja yang sedikit berbeza. Dan disebabkan itu juga menjadi faktor orang kidal hidup 9 tahun lebih pendek dari orang dengan tangan kanan secara puratanya.

Orang kidal pintar?

Memang ramai individu kidal yang tersohor tetapi kepintaran mereka bukan kerana kidal tetapi kerana mereka menggunakan 80%-90% otak. Mengikut pendapat aku, individu kidal bukan sahaja menggunakan otak kanan secara maksima,tetapi juga menggunakan otak kiri lebih banyak dari orang biasa yang menggunakan otak kanannya. Orang kidal menggunakan lebih banyak bahagian otak kerana secara ringkasnya mereka juga melakukan beberapa kerja menggunakan tangan kanan selain menggunakan tangan kiri mereka dan secara automatik mereka menggunakan kedua-dua belah bahagian otak lebih dari orang kebiasaan. Bukan semua kidal tu pandai tapi yang pasti, tak kira kidal atau tidak, kalau malas buat kerja.

Makan tangan kiri

Rasulullah saw bersabda, “Wahai anak, bacalah nama Allah dan makanlah dengan tangan kananmu, dan makanlah seterusnya dengan tangan kananmu.” (HR. Bukhori Muslim)

Pasal isu makan guna tangan kiri. Aku rasa ramai kidal pun makan dengan tangan kanan kecuali kalau guna sudu kan? Orang kidal ni selalu kena tegur kalau makan guna sudu. So, bagi orang kidal, makan la guna tangan je. Ikut sunah Nabi, dapat pahala lagi.

Wallahualam.

“only left-handed are in their right minds”



No comments:

Permata Hati Kami

Yahooooooooooo!!!muka anak mama iras muka mama n papa!!!!ahaks!!

Rehat Sebentar...